De S5 van Christopher: dream(car) come true

Tien jaar lang droomde ik ervan om een Audi S5 Sportback te bezitten. Nu is het eindelijk zo ver. Lees hier hoe die droom werkelijkheid werd.

Ik race naar de kelder van het complex, waar ik de sleutels overhandigd krijg na het zetten van een krabbel. Een paar tellen later sta ik voor de auto en druk ik op het ontgrendelen knopje van de afstandsbediening. De alarmlichten van de auto lichten op. Ik doe de deur open, sluit m’n ogen een moment en slaak een klein zuchtje van geluk. Ik ga zitten, druk op de startknop en de supercharged V6 komt grommend tot leven. 

Geluksvogel

Een paar maanden eerder was ik begonnen ben met werken voor het merk Audi en maakte ik van dichtbij kennis met alle modellen. Letterlijk, want in de kelder van het complex staan alle demonstratieauto’s spiegel aan spiegel te wachten op proefritten van de pers en potentiële klanten. Wanneer er geen proefritten geboekt zijn en je geluk hebt, mag je af en toe een auto voor een avond meenemen om productkennis op te doen. Dit keer heb ik extra geluk: mijn ouders zijn dit weekend 25 jaar getrouwd en voor speciale gelegenheden willen ze nog wel eens een oogje toeknijpen en mag je een bijzondere auto uitzoeken. Ik wist meteen welke dat moest worden.

De S5 Sportback die ik in januari 2011 een weekendje te leen had.

Van alle modellen sprong deze er namelijk voor mij vanaf dag 1 al uit: perfecte proporties, een elegante verschijning en een imposante bips. Ik was verliefd en mijn vrouw werd er gek van. Maar het zijn niet alleen de looks van de Audi S5 Sportback waar ik verliefd op werd. De belofte van een sportwagen met alledaagse bruikbaarheid maakt de auto voor mij tot een droomauto. “Wat een geluksvogel ben je als dit jouw daily driver is”, denk ik.

Ik rij met de grootste grijns op mijn gezicht de kelder van het gebouw uit. Met een grote omweg rij ik naar huis, om extra lang te kunnen genieten van de rit. De auto maakt alle beloftes meteen waar. Ik geniet met volle teugen van alle kilometers die ik dat weekend met de auto maak. Ik voel me de koning te rijk wanneer we op de locatie aankomen waar we het 25-jarig jubileum van mijn ouders vieren. Op de terugweg zeg ik tegen mijn vrouw: “wacht maar af, ooit staat er een S5 Sportback op onze oprit.” 

Wacht maar af, ooit staat er een S5 Sportback op onze oprit.

Christopher, januari 2011

Op zoek naar de perfecte S5

Fast-forward naar 2020. Zoals wel vaker in een stil moment, zit ik voor de lol te kijken naar auto’s op Marktplaats. Altijd hopend op die ene uitzonderlijke deal, maar niet echt serieus op zoek. Gewoon een beetje scrollen en kwijlen. In mijn favoriete zoekopdrachten staat natuurlijk ook de S5 Sportback. En hoewel ze inmiddels wel betaalbaar zijn geworden, neem ik nooit echt de moeite om eentje in het echt te gaan bekijken. Bovendien: als ik zo veel geld uit ga geven aan een auto, moet hij wel perfect zijn. En bij de Nederlandse auto’s is er altijd wel beknibbeld op zaken die de auto juist af maken, zo lijkt het. Want kom op, als je een ton uitgeeft (nieuw), dan ga je toch niet besparen op het B&O geluidssysteem? Of op een panoramadak? Dat soort zaken horen er gewoon op!  

Het nieuwste model is natuurlijk helemaal geweldig, maar out of my reach, denk ik. Voor de lol open ik de Duitse automarktplaats Mobile en start ik een zoekopdracht, met een filter op “laagste prijs eerst”. Vol verbazing kijk ik naar het aanbod: stuk voor stuk full-option uitgeruste exemplaren tegen prijzen die enkele duizenden, soms zelfs tienduizenden euro’s lager liggen dan waar ze in Nederland voor aangeboden worden. Ik lach even uit frustratie, klik het scherm weg en ga verder met mijn werk. Maar toch blijft het knagen: zou het echt zo veel schelen?

Niet veel later neem ik “voor de grap” contact op met een autobedrijf dat gespecialiseerd is in het importeren van auto’s uit Duitsland. En tot mijn verbazing bevestigt hij het beeld wat ik zag: een jong-gebruikte auto importeren is echt véél goedkoper. Zelfs na verrekening van de BTW en BPM. Ik geef hem een scherp budget op en vraag hem te zoeken naar de meest complete auto voor dat geld. En twee dagen later heeft hij er al een gevonden. Die werd het niet, maar het geeft me wel hoop: is mijn droomauto dan toch bereikbaar? 

Dit moet hem worden!

Een week later weer een mail: “Christopher, ik denk dat dit hem is. Alles wat je wil, tegen een superscherpe prijs.” Ik bekijk de specificaties en de foto’s en weet meteen: dit moet hem worden. Hij is Gletsjerwit met een zwart optiekpakket, donkere ramen en heeft een panoramadak. Een chique en sportieve verschijning.

In het interieur zit ook alles wat ik wil: het B&O geluidssysteem, carbon inleg, supersportstoelen met massage en rotsgrijze lederen bekleding (want alleen maar zwart is ook zo saai). De eerste eigenaar was duidelijk een liefhebber van sportief rijden, want ook het sportdifferentieel en adaptieve demping staan op de optielijst. Ik kan beter vermelden wat er níet op zit: een trekhaak en geheugen voor de stoelen. Daar kan ik mee leven. Eén telefoontje later en de boel wordt in gang gezet. “Heb ik zojuist echt mijn droomauto gekocht?”, denk ik bij mezelf. Het voelt alsof het niet echt is.

Twee weken later staat de auto in Nederland en nog twee weken later is hij klaar voor de aflevering. Op de winterwielen, want de zomerwielen waren niet om aan te zien. Maar ach, daar vind ik wel wat op. De eerste kilometers naar huis, een rit van zo’n 100 kilometer, zijn haast onwerkelijk. Is dit geen droom? Wauw, wát een wagen! Maar het voelt ook vertrouwd, alsof het zo hoort. Dit is echt mijn auto.

Alleen maar positieve reacties

De S5 is en blijft een bijzondere verschijning. In tegenstelling tot mijn S8, waar de meningen sterk over verdeeld zijn, krijg ik op de Sportback louter positieve reacties. Bij tankstations komen mensen spontaan naar me toe om de auto van dichtbij te bekijken en bij de supermarkt of op het schoolplein van m’n kinderen krijg ik ook regelmatig leuke reacties.

Hoe leuk dat ook is, het interesseert me eigenlijk bar weinig wat anderen van mijn auto vinden. Want elke keer dat ik de auto ontgrendel, instap en start, denk ik terug aan die eerste rit in de S5, nu tien jaar geleden. Dan verschijnt diezelfde grote grijns terug op mijn gezicht. En als het even kan, rij ik via een omweg naar huis om extra lang te kunnen genieten van de rit. 

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties

Audi S5 Sportback quattro (B9)
2017
3.0 V6 turbo benzine (2995cc)
260 kW / 354 pk
500 Nm
Automaat, 8 versnellingen
250 km/u (begrensd)
4,7 sec. (fabrieksopgave)
Geen (op het moment van fotoshoot)