Julian’s BMW E30 ‘M3’ Touring – part 1: Best of both worlds

“Wat is dan jouw droomauto?”

Ik vind het lastig als iemand mij de standaard vraag stelt: “Wat is dan jouw droomauto?” Ja. Wat is mijn droomauto eigenlijk? Als autoliefhebber heb niet één droomauto. Ben ik de enige die een lijstje met droomauto’s heeft? Vast niet… Ik heb zelfs twee lijsten: een lijst met onbereikbare droomauto’s (auto’s die zó duur en zó zeldzaam zijn dat ik die hoogstwaarschijnlijk nooit zal kunnen kopen) en een lijst met enigszins bereikbare droomauto’s (auto’s die ik misschien ooit kan kopen, als ik goed mijn best doe in het leven). Op de lijst met onbereikbare droomauto’s staan bijvoorbeeld de Ferrari F40 en de Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake. Tussen de lijst met bereikbare droomauto’s vind je bijvoorbeeld de Nissan Skyline R32 GT-R en de Audi RS6 Avant.

De auto waar dit verhaal over gaat, stond ook op die tweede lijst. ‘Stond’, ja. Verleden tijd. Want in 2019 heb ik hem van de lijst af kunnen strepen en heb ik hem gekocht: een naar M3 omgebouwde BMW e30 Touring.

In mijn geheugen gegrifd

Eerst even terugspoelen, naar 2011. De eerste keer dat ik een E30 ‘M3’ Touring zag, en ik weet het nog heel goed. Het was een blauwe E30 Touring, met M3 zijschermen rondom, M3 bumpers, een dikke V8, een M-Tech interieur en een set 18” Style 65 (e39 M5 wielen). Ik was op slag verliefd én enorm verbaasd. De E30 M3 is namelijk nooit geleverd als Touring (BMW-taal voor stationwagen), maar alleen als coupé en cabrio. Iemand heeft dit dus helemaal zelf moeten ombouwen. Ik vond het geweldig en deelde de foto van de auto gelijk op Facebook, met de tekst ‘Omg hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben’ (ja, 10x hebben). Ik besloot op dat moment dat ik er ooit eentje móest en zou hebben.

Legen -wait for it- dary. Legendary

De BMW E30 M3 coupé staat bij veel autoliefhebbers hoog op hun lijst met droomauto’s. De E30 M3 is namelijk een legendarische en iconische auto, dankzij de enorme lijst aan race-overwinningen die ermee zijn behaald gedurende de jaren 90. Sterker nog: het is de auto die de meeste overwinningen heeft behaald OOIT. In de hele geschiedenis van racerij. 1436 overwinningen in 1628 dagen. Gedurende vier-en-een-half jaar was er bijna elke dag een e30 M3 die ergens op de wereld een race won. Het is de auto die de BMW Motorsport divisie op de kaart heeft gezet als een serieuze speler.

Once-in-a-lifetime

Terug naar mijn ‘M3’. Wanneer we de tijd iets vooruit spoelen, komen we aan bij het einde van de zomer van 2019. Christopher stuurt me op een dag een link van een advertentie op Marktplaats, zoals we wel vaker doen. Ik opende de link en ik zag daar zomaar te koop staan: een naar M3 omgebouwde E30 Touring, in Daytona Violet (mooiste BMW kleur ooit, change my mind). Gewoon hier in Nederland. En beter nog, op minder dan 30 kilometer van waar ik woon: de verkoper was namelijk de E30 specialist waar ik mijn toenmalige E30 coupé in onderhoud had! Hoe dan?! Ik was wederom verbaasd en verliefd, maar dacht er gek genoeg niet verder over na. Tot een paar dagen later, toen ik ineens midden in de nacht wakker werd. Ik zat rechtop in m’n bed en dacht bij mezelf: IK MOET DEZE AUTO HEBBEN! Dus de volgende dag ging ik langs. En daar stond ‘ie dan: de auto die al jaren in mijn hoofd rondzweefde. Een auto die officieel niet bestaat. Een echte unicorn. Het was onwerkelijk om hem zo in het echt te zien. De auto bekijken en testrijden was eigenlijk een formaliteit. Ja, de lak was niet in de beste staat. Ja, de bestuurdersstoel had een beetje instapschade. Maar hier stond één van mijn droomauto’s, binnen handbereik. Ik had al lang besloten dat ik ermee naar huis zou rijden. Dus, na een beetje onderhandelen liet ik mijn E30 coupé achter en reed naar huis in mijn E30 M3 Touring.

Best of both worlds

Maar waarom dan specifiek een Touring? Ik heb een zwak voor stationwagens. Ik denk omdat de lange, vloeiende lijnen van een stationwagen mij aantrekken. De aerodynamische en gestroomlijnde vormen maken een auto af. Ook vind ik het tof wanneer het imago van de stationwagen – een suffe, emotieloze, praktische familieauto – wordt doorbroken door onpraktisch veel pk’s of agressieve sportpakketten met dikke wielen. En zo belandde de M3 Touring meteen bovenaan mijn lijst met bereikbare droomauto’s. De legendarische box-flares van de E30 M3 gecombineerd met de vloeiende, lange lijnen van de Touring is voor mij persoonlijk een winnende combinatie die wat mij betreft opgeteld kan worden bij de 1436 overwinningen die de E30 M3 heeft behaald.

De auto is natuurlijk al lang niet standaard meer. De lijst met modificaties vind je hieronder. Maar daar blijft het zeker niet bij. Sinds ik hem in mijn bezit heb, heb ik veel aanpassingen gedaan. Maar daarover de volgende keer meer!

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties

BMW 328i E30 ‘M3’ Touring
1994
2.8 liter 6-in-lijn (M52B28)
142kW / 193 pk
280 Nm
Handgeschakeld, 5 versnellingen
Onbekend
Onbekend
M52B28 swap
Volledige E30 M3 bodykit (origineel BMW)
E30 M3 onderstel
3.94 sper differentieel
Xenon koplampen
Custom achterlichten
Custom tellerplaat
Subwoofer en versterker